DK Nyt
Kommunen.dk
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Shell UK har indgået en samarbejdsaftale med den danske startup Scoutbase, der skal øge sikkerheden og mindske risikoen for menneskelige fejl.
Foto: Olaf Kraak, Shell

Shell vil have dansk chatbot til at forhindre uheld til søs

Den danske startup Scoutbase har udviklet en chatbot, som kan give et løbende indblik menneskelige faktorer som søvn, velvære og arbejdspres og være med til at mindske menneskelige fejl.

Langt de fleste ulykker til søs skyldes menneskelige fejl. 96 pct. faktisk. Men mens der bliver udført en lang række test på udstyr, har der indtil nu været mindre fokus på overvåge de menneskelige faktorer. 

Det ønsker den danske startup Scoutbase at ændre på. 

- Det skriger jo egentlig til himlen, at man ikke systematisk har inddraget data fra mandskabets tilstand i arbejdet med sikkerheden til søs. Det skyldes nok i høj grad, at det kan synes svært at kvantificere og analysere den menneskelige faktor. Derfor er vi også enormt glade for at opleve, at Scoutbase’s værktøj kan rykke på den del af sikkerhedsarbejdet, siger forretningsudvikler hos Scoutbase Bosiljka Kozomara. 

Bosiljka Kozomara har førhen arbejdet i ti år for Shell UK, som netop har indgået et samarbejde med Scoutbase efter et succesfuldt pilotprojekt. Scoutbase har derudover også arbejdet med DFDS, som selv afprøver Scoutbases chatbot på en række af deres skibe. 

Sikkerhed gennem data

Programmet fungerer ved at en chatbot sender beskeder til besætningsmedlemmerne hver anden dag og stiller en række spørgsmål vedrørende det fysiske og psykiske arbejdsmiljø ombord. 

Dataen bliver derefter samlet sammen og monitoreret, hvormed man kan skabe et overblik over besætningens fysiske og psykiske velvære og forhold. 

- Datadrevne indsigter kan sagtens give værdi til de områder, vi traditionelt tænker på som bløde – f.eks. HR og arbejdet med menneskelige faktorer i sikkerhedsarbejdet, fortæller administrerende direktør i KMD Ventures A/S Niklas Marschall og tilføjer:

- Når vi har investeret i Scoutbase og støtter start-uppet med at komme på markedet, så er det også udtryk for KMD’s stadigt større satsning på dataunderstøttelse i organisationer. Ikke mindst på områder, man aldrig har brugt data på før. 

Scoutbase blev stiftet i 2017. 

esl

Tilmeld dig nyhedsbrevet