DK Nyt
DK Medier
Kommunen.dk
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Høj CO<sub>2</sub>-afgift vil ramme dele af dansk erhvervsliv hårdt
Aalborg Portland har indgået et samarbejde med regeringen om at mindske sin CO2-udledning. I den forbindelse advarede Klimaminister Dan Jørgensen (S) mod at skubbe danske virksomheder ud af landet med høje afgifter.
Foto: Aalborg Portland

Ny rapport:
Høj CO2-afgift vil ramme dele af dansk erhvervsliv hårdt

Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj CO2-afgift, viser ny rapport fra PwC og Axcelfuture.
18. SEP 2020 13.24

En højere CO2-afgift er med på tegnebrættet, når regeringen dette efterår skal forhandle videre på klimaaftalen. Klimaminister Dan Jørgensen (S) har tidligere forholdt sig skeptisk til en højere afgift, som regeringens støttepartier har talt varmt for. Klimarådet har anbefalet at hæve afgiften til 1.500 kr. pr ton.

Men det vil få store konsekvenser for store dele af det danske erhvervsliv, viser en ny rapport, der er udarbejdet af erhvervslivets tænketank Axcelfuture og revisionsfirmaet PwC, der har beregnet effekterne af en CO2-afgift på 1.250 kr i 2030. 

- Vores rapport viser, at en høj, bred CO2-afgift på udledning af CO2 kan gøre det meget svært for danske virksomheder at konkurrere med udenlandske virksomheder i samme branche. Dette kan i sidste ende føre til bl.a. tab af danske arbejdspladser og lækage, hvor merudledning af CO2 blot finder sted i andre lande, fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, administrerende direktør og Senior Partner i PwC . 

Omstilling og afgifter vil blive dyrt

Særligt vil landbruget, transportsektoren og energiintensive industrier blive hårdt ramt. Ifølge beregningerne vil et gennemsnitligt landbrug opleve en stigning i afgiftsbelastningen svarende til ca. 450 pct. af det ordinære resultat.

- En væsentlig udfordring er, at det ikke er alle virksomheder, der har reelle grønne alternativer til deres nuværende produktion. Det er fx ikke nok bare at finde vedvarende alternativer til de fossile brændsler, hvis man vil være CO2-neutral, siger Joachim Sperling, direktør i Axcelfuture. 

Han nævner desuden vigtigheden i at udvikle nye teknologier, da den grønne omstilling vil blive for dyr med de nuværende muligheder, ligesom statsministeren i denne uge påpegede. 

- Det vil også være nødvendigt at investere i såkaldt Carbon Capture and Storage-teknologier. Teknologier, der i dag ikke er testet i stor skala, og hvor der pt. ikke er nogen infrastruktur til at lagre CO2’en i undergrunden. Derudover er omkostningen ved teknologierne forventeligt næsten lige så høje som afgiften – og virksomhederne vil således stadigvæk opleve, at det ordinære resultat påvirkes væsentligt, siger Joachim Sperling

Bruge for fælles løsninger

Axcelfuture og PwC anbefaler i stedet, at Danmark styrker sit klimadiplomati i EU og sikrer en styrkelse af et fælles kvotesystem, og at andre lande også indfører CO2-afgifter. 

Høje CO2-afgifter bør desuden suppleres af fordelagtige bundfradrag og et afgiftsloft, ligesom afgifter bør starte på et lavt niveau og indfases over en længere periode, som kan kan give tid til virksomhederne til at foretage de nødvendige grønne investeringer.

Regeringen har for nyligt indgået et samarbejde med Aalborg Portland, som forpligter sig til at reducere sin CO2-udledning med 660.000 ton. Ved offentliggørelsen af aftalen understregede klimaminister Dan Jørgensen, at det var vigtigt ikke at skubbe danske virksomheder ud af landet med høje afgifter. 

esl

Tilmeld dig nyhedsbrevet