Fire offshore-skibe kommer under DIS-ordning
Foto: Maersk Supply Service

Fire offshore-skibe kommer under DIS-ordning

Efter en udvidelse DIS-ordning har fire skibe i offshore-sektoren nu valgt at komme ind under ordningen. Flere kan være på vej.
23. APR 2020 13.52

Et bredt flertal i Folketinget vedtog kort før nytår en udvidelse af ordningen til også at omfatte offshore-fartøjer, og det giver nu mulighed for at tre skibe fra Maersk Supply Service og ét fra Ziton nu kan komme under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)

- Udvidelsen af DIS-ordningen styrker offshore-industrien i Danmark og gør det muligt at operere med fartøjer under dansk flag på konkurrencedygtige vilkår i et udfordrende marked. Processen med udvidelsen har været i gang i flere år, og vi er meget tilfredse med resultatet, udtaler CEO for Maersk Supply Service, Steen S. Karstensen.

Offshore-fartøjer fragter blandt andet mandskab og materialer til og fra boreplatforme og havvindmølleparker. Der arbejder godt 2.000 søfolk i den danske maritime offshore-sektor. Dertil kommer godt 650 ansatte på rederikontorerne i land.

Industri i fremgang
Set over de sidste fem år har den internationale offshore vindindustri været i markant fremgang. Det ses også inden for det maritime segment, hvor 45 danske rederier og 187 dansk administrerede fartøjer i dag helt eller delvist er beskæftiget med havvind.

Servicerederiet Ziton satte i sidste uge Dannebrog på deres seneste jack-up fartøj, og her mærker de både det voksende marked og den øgede konkurrence.

- Der er ingen tvivl om, at markedet for offshore vind er stigende, men samtidig er konkurrencen blandt de forskellige aktører også løbende blevet skærpet. Vi har længe kunnet konkurrere på kvaliteten, men med udvidelsen af DIS styrker vi nu også vores internationale konkurrenceevne, siger Thorsten Jalk, CEO hos Ziton.

I Danske Rederier er man glade for, at indsatsen for at udvide DIS-ordningen får den ønskede effekt:

- Det er en god nyhed, at nye skibe tilslutter sig det danske flag. Det var vores forventning, at udvidelsen ville tiltrække nye fartøjer til det danske flag, og det er godt at se, at rederierne kvitterer for udvidelsen ved at flage ind. Offshore-vindmarkedet er i vækst globalt. og den vækst skal danske rederier have del i, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

esl