DK Nyt
Kommunen.dk
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

EU giver danske maritime startups fødselshjælp

EU-projektet Maritime Stars hjælper danske startups med at skabe partnerskaber med store maritime virksomheder i samarbejde med Marlog. Dermed kommer startups udover rampen, mens de store virksomheder får hjælp til innovation.
8. APR 2021 12.53

Det er de små, der har får lov at lege med de store. Det betyder dog ikke, at "de store" ikke har noget at lære, fra de små startup-virksomheder, der i EU-projektet Maritime Stars har fået en unik mulighed for at arbejde med de store  selskaber i den maritime branche.

- Der er en bred erkendelse i den maritime branche af, at vi er lidt konservative. Vi har mange store virksomheder, som er stærke på drift, men de har sværere ved at skabe innovation. Samtidig kan det være rigtig svært for startups, som prøver at få fodfæste og få deres løsninger igennem, fortæller Allan Hejslet fra den nationale maritime klynge Marlog, som driver projektet.

10 iværksættere har indtil nu været igennem projektet, og de sidste fem startups er netop blevet valgt til et ni måneder langt forløb, der indebærer udviklingsprojekter i samarbejde med etablerede virksomheder i branchen, kompetenceudvikling og netværk med andre startups.

Der var 44 ansøgere til de sidste fem pladser, mens der er 24 "mentorvirksomheder".  

Løfter hinanden

Blandt de tidligere deltager i programmet er E-AT (European Airvent Technologies), som blev matchet med rederiet DFDS i et projekt om coating af rørføring på skibe, som kan reducere energiforbrug og CO2-udledning.

- Vi har aldrig været ude for sådan en åbenhed og hjælpsomhed, som vi har fået fra fyrtårnsvirksomhederne. De ønsker oprigtigt, at vi som deltagervirksomheder skal blive en succes. Vi har en oplevelse af, at vi løfter hinanden, og vi er meget glade for den gode matchmaking og projektstyring, som Marlog har leveret, siger salgsdirektør hos E-AT Henning Jacobsen. 

Samarbejdet er til begges fordel. 

- Den grønne dagsorden er meget vigtig for os, og herunder også at begrænse udledningen af CO2. Her kom E-AT med en idé, som gør det muligt at brænde mindre energi af og i den sidste ende minimere udledningen af CO2. Det passer godt til vores ambition om at reducere CO2-emissionen fra vores skibe med 45 pct. senest i 2030, siger Mads Billesø, senior projekt manager for innovation og partnerskaber hos DFDS. 

Projektleder Allan Hejslet roser fyrtårnsvirksomhederne for deres risikovillighed:

- De store virksomheder har fra starten af projektet ønsket at blive udfordret af iværksætterne; de ville se ”hvad der er derude” og høre om nye idéer inden for fx grøn omstilling og digitalisering. Mange maritime virksomheder har indset, at branchen har brug for et løft på det her niveau og har samtidig et ønske om generelt gerne at ville understøtte iværksætteri.

esl

Tilmeld dig nyhedsbrevet