Danske Rederier ønsker afklaring i nyt asyl- og migrationsudspil

Danske Rederier plejer ikke at have en holdning til EU's asyl- og migrationspolitik, men efter at 27 migranter var strandet på tankskibet Maersk Etienne, ønsker organisationen nu en afklaring på området.
24. SEP 2020 13.29

Det var nok de færreste, der havde forudset, det drama, der ville udspille sig efter Maersk Etienne havde reddet 27 migranter ombord i Middelhavet. 

Det endte dog med at tage godt 40 dage, før der blev fundet en løsning for de nødstedte migranter. Det var dog hverken EU eller nogen af medlemslandene, der kom med en løsning, men istedet var det ngo-skibet Marie Jonio, der kunne hjælpe migranterne i land. 

Striden mellem EU og dets medlemslande om, hvor migranterne kunne sættes i land viste på tydeligvis nogle af de knaster, der er i EU's asyl- og migrationspolitik.

I denne uge kom der et nyt udspil fra EU Kommissionen, som på sigt skal sikre "en ny begyndelse" for EU's asyl- og migrationspolitik, som blandt andet vil være baseret på solidaritet. 

Danske Rederier håber, at EU vil finde en løsning, så at civile skibe også en anden gang kan komme migranter i havsnød til undsætning. 

- Kaptajnen og besætningen på Maersk Etienne levede op til deres moralske og juridiske forpligtelser og hjalp folk i nød. Men vi må bare sige, at de internationale konventioner efterfølgende spillede fallit. Det blev til 38 dage i politisk limbo, og det kan vi ikke acceptere igen, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier. 

- Dybest set ønsker vi som erhverv ikke at tage del i asyldebatten. Men med Maersk Etienne i baghovedet og manglen på løsninger fra det internationale samfund, er det kærkomment, at der nu igen tages hul på den politiske debat. Vi har kunne konstatere, at systemet for landsætning af reddede migranter til søs i hvert fald ikke fungerer nu, og at det risikerer at gå ud over handelsflåden, siger Maria Skipper Schwenn.

esl

 

Nyhedsbrev